نوشته شده توسط : شهر سفال
آموزش نقاشی روی سفال خام | شهر سفال

آموزش نقاشی روی سفال خام

امروزه هنر نقاشی روی سفال یکی از هنرهای زیبا و پرطرفدار مخصوصا بین خانم ها است. اگر فقط استعداد نقاشی شما خوب باشد به راحتی و با کسب مقداری اطلاعات راجع به ابزار و وسایل موردنیاز می توانید این کار را انجام دهید. نقاشی روی سفال قدمت زیادی دارد و از گذشته تاکنون دستخوش تغییرات زیادی بوده و پیشرفت های چشمگیری در زمینه طراحی، رنگ و ابزار داشته که به زیباتر شدن این هنر کمک زیادی کرده است. با شهر سفال همراه باشید.

آموزش نقاشی روی سفال خام | شهر سفالآموزش نقاشی روی سفال خام

کاربردهای نقاشی روی سفال خام

هنر نقاشی روی سفال علاوه بر اینکه یک راهی برای کسب درآمد است، از طرفی بهترین سرگرمی برای افرادی است که می خواهند وقت خود را به بطالت نگذرانند و از آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنند. از طرفی این کار می تواند یک راه و روش برای درمان مشکل بیش فعالی و یا عدم تمرکز باشد.

سفال های نقاشی شده هم می توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند، هم کاربرد تزئینی و هم کاربرد مصرفی، بطور مثال محصولاتی مثا گلدان، کوزه، ظروف مصرفی و دکوری که هر کدام کاربردهای خاص خود را دارد. در ادامه مطلب به آموزش نقاشی روی سفال خام می پردازیم.

وسایل موردنیاز نقاشی روی سفال خام

  • ظرف سفالی خام
  • سمباده
  • پارچه تمیز
  • رنگ (گواش، اکریلیک، رنگ روغن)
  • قلم مو در سایزهای مختلف
  • مداد
  • کاربن
  • چسب چوب
  • اسپری تثبیت کننده
آموزش نقاشی روی سفال خام | شهر سفالآموزش نقاشی روی سفال خام

مراحل نقاشی روی سفال خام

ابتدا یک ظرف سفالی خام را با سلیقه خودتان تهیه کنید و با استفاده از سمباده سطح سفال را خوب سمباده بکشید تا بدنه آن صاف و یکدست شود و هنگام نقاشی مشکلی ایجاد نکند، سپس با یک پارچه تمیز خاک های اضافی را پاک کنید، در این مرحله می توانید سفال را با آب سرد هم بشویید اما باید اجازه دهید تا خوب خشک شود تا هنگام نقاشی رنگ روی سفال پوسته نشود. سپس مقداری چسب را با آب مخاوط کنید تا رقیق شود بعد با یک قلم مو سطح سفال را کامل چسب چوب بزنید، این کار باعث می شود که هنگام نقاشی سفال رنگ را به خود جذب نکند.

بعد از اینکه چسب چوب زدید و کار خوب خشک شد دوباره یک سمباده نرم به بدنه سفال بکشید. به این کاری که انجام دادید زیرسازی می گویند، برای ایجاد یک پس زمینه روی سفال هم می توانید یک لایه نازک رنگ سفید روی سطح کار بزنید.

بعد از آماده شدن ظرف سفالی برای نقاشی، طرح موردنظر خود را با مداد روی سطح سفال بکشید یا با استفاده از کاربن طرح را روی سفال پیاده و کپی کنید. سپس می توانید با استفاده از گواش، رنگ روغن یا رنگ اکریلیک طرح موردنظر را رنگ آمیزی کنید. بعد از اینکه کار رنگ آمیزی تمام شد بگذارید کار شما خوب خشک شود.

در مرحله بعد برای اینکه کار شما ظاهر زیباتری داشته باشد و براق باشد و همینطور هنگام شست و شو پاک نشود باید تثبیت کننده را روی کار اسپری کنید. اگر این کار را انجام ندهید رنگ ها رنگ ها به راحتی با آب پا می شوند چرا که حلال آنها آب است. اگر اسپری تثبیت کننده در دسترس نداشتید می توانید از اسپری مو یعنی تافت استفاده کنید. نکته قابل ذکر این است که رنگ اکریلیک با آب پاک نمی شود.

آموزش نقاشی روی سفال خام | شهر سفالآموزش نقاشی روی سفال خام

بیشتر بدانید: آموزش نقاشی روی بشقاب سفالی

نقاشی روی سفال خام در خانه

شما می توانید این کار را به راحتی در منزل انجام دهید، زیرا تهیه وسایل آن مشکل نیست و به راحتی تهیه می شوند، سفال هم قبلا یکبار پخته شده و بعد از رنگ آمیزی نیازی به کوره و پخته شدن ندارد البته این در صورتی است که شما سفال را لعاب نزنید، زیرا لعاب باید حتما پخته شود.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و بتوانید به کمک آن این هنر زیبا را انجام دهید و کارهای زیبایی را تولید کنید. با این روش می توانید هفت سین و تخم مرغ های عیدنوروز را با سلیقه خودتان نقاشی کنید.

 

راستی! خوشحال میشیم در   کانال تلگرام   یا   پیج اینستاگرام   شهر سفال عضو بشید.



:: بازدید از این مطلب : 222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شهر سفال
 

آموزش سفالگری با دست

همانطور که می دانید سفالگری یک هنر دیرینه و باستانی است و سابقه ۲۵۰۰ ساله دارد. قبل از اختراع چرخ سفالگری ، سفالگران بصورت دستی ظروف سفالی را می ساختند، امروزه نیز با وجود چرخ سفالگری برای ساخت بعضی از اشیاء از روش دستی استفاده می کنند. سفالگری با دست ابزار خاصی نیاز ندارد و با ساده ترین وسایل می توان آن را انجام داد. سفالگری با دست برای افراد که مشکل عصبی، استرس و عدم تمرکز دارند بسیار مفید است، زیرا انجام دادن این کار دقت و تمرکز می خواهد و باعث می شود که این افراد سرگرم شوند و به آرامش برسند. با شهر سفال همراه باشید.

بیشتر بدانید: آموزش سفالگری با چرخ

انواع روش سفالگری با دست:

  • روش فشاری یا پینچ
  • روش ورقه ای یا اسلب
  • روش فتیله ای یا کویل

سفالگری با دست به روش فشاری

این روش یکی از ساده ترین روشهاست، در این روش ابتدا با توجه به چیزی که مدنظر داریم تا آن را بسازیم مقداری گل برمیداریم و با دست آن را ورز می دهیم و به شکل گلوله درمی آوریم، بعد با یک دست گل را نگه میداریم و با انگشت شست دست دیگر داخل گل یک حفره ایجاد می کنیم. با فشار دادن دیواره گل به تدریج می توانید یک شیء سفالی بسازید. یکی از فواید مهمی که این روش دارد این است که باعث بهبود حس لامسه می شود.

آموزش سفالگری با دست و بدون چرخ | شهر سفال

سفالگری با دست به روش ورقه ای یا اسلب

در این روش علاوه بر ساخت اشیاء گرد می توان اشیاء زاویه دار هم ساخت. راه های مختلفی برای ساخت ورقه های گلی وجود دارد اما ساده ترین آن استفاده از وردنه است. به این صورت که مقداری گل را با استفاده از وردنه تخت می کنیم، در اینجا ضخامت و رطوبت ورقه گل بسیار مهم است چون اگر ضخامت آن زیاد باشد و یا خشک باشد ترک بر میدارد و اگر خیلی مرطوب باشد و یا نازک باشد حالت نمی گیرد.

بعد از اینکه ورقه های گلی را ساختید باید آنها را با دقت به هم بچسبانید و شکل مورد نظر را ایجاد کنید، نکته ای که قابل ذکر است این است که چسباندن ورقه های گل به هم بسیار مهم است و باید با تمرکز انجام شود.

آموزش سفالگری با دست و بدون چرخ | شهر سفال

سفالگری با دست به روش فتیله ای یا کویل

در این روش باید بعد از ورز دادن گل آن را به شکل فتیله ی لوله ای شکل در آوریم و با توجه به شیئی که قرار است بسازیم تعدادی از این فتیله ها را آماده می کنیم. باید توجه داشته باشید که مقدار رطوبت گل باید در همه فتیله ها هم اندازه باشد.

فتیله ها را بصورت لایه ای روی هم قرار می دهیم و برای اینکه فتیله ها خوب به هم بچسبند باید یک طرف فتیله که قرار است روی فتیله دیگر قرار بگیرد را به وسیله چیزی مثل چنگال خط و شیار بنداریم و به آن دوغاب یا گل و شل بزنیم و بعد فتیله را بچسبانیم. در اینصورت فتیله ها خیلی خوب بهم می چسبند. اینکار را ادامه می دهیم تا شیئی که مدنظر داریم را بسازیم.

بیشتر بدانید: چند روش برای ساخت سفال وجود دارد؟

آموزش سفالگری با دست و بدون چرخ | شهر سفال

مزایای سفالگری با دست

وقتی که گل با دست تماس دارد و شما سعی می کنید تا یک سازه زیبا با آن بسازید این خود باعث می شود که شما روی کار خود تمرکز و دقت کنید و ذهن خود را از افکار منفی تخلیه کنید و به یک آرامش خاصی برسید. نه تنها در این روش بلکه بطور کلی هنر سفالگری این خاصیت را دارد. سفالگری بیشتر برای افرادی که نمی توانند تمرکز کنند یا مشکل اعصاب دارند و دچار استرس و اظراب می شوند بسیار مفید است. از مزایای دیگر این روش این است که شما محدودیت در ساخت ندارید و می توانید اشیاء مختلفی در اندازه های مختلفی بسازید.

آموزش سفالگری با دست

اگر قصد دارید این روش را بصورت حرفه ای آموزش ببینید و آن را به عنوان شغل انتخاب کنید لازم است که بیشتر تحقیق کنید و اگر دسترسی به مشورت حضوری با استادکاران حرفه ای را ندارید حتما فیلم های آموزشی که در اینترنت هستند را مشاهده کنید. اما اگر می توانید حتما بصورت حضوری در کنار اساتید باتجربه این حرفه را یاد بگیرید تا بتوانید نکات ریز و جزئی آن را هم یاد بگیرید تا در حین کار دچار مشکل نشوید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد، در مجله شهر سفال آموزش های مختلفی در حوزه سفال و سرامیک نوشته شده که تا حدودی می تواند در این زمینه به شما کمک کند و پاسخگوی بعضی از سوالات شما باشد.

راستی! خوشحال میشیم در   کانال تلگرام   یا   پیج اینستاگرام   شهر سفال عضو بشید.



:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شهر سفال
لعاب کاری سفال در منزل | شهر سفال

در این مقاله قصد داریم بصورت مختصر درمورد لعاب کاری سفال در منزل یا لعاب سرامیکی صحبت کنیم پس تا انتهای مقاله با شهر سفال همراه باشید.

وسایل موردنیاز لعاب کاری سفال در منزل

  • یک مقیاس مانند ترازو
  • یک ظرف تمیز که با استفاده از آن مواد لعاب را وزن کنید
  • یک سطل که مواد لعاب که اندازه گیری کرده اید را با هم ترکیب کنید (به ابعاد ظرف و ظرفیت آن دقت کنید)
  • یک ماسک مناسب برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار حین انجام کار
  • آب
  • یک غربال یا الک ریز (اگر می خواهید لعاب زیادی بسازید به غربال درشت نیاز دارید)
  • فرچه مویی

بیشتر بدانید: لعاب چیست؟

لعاب کاری سفال در منزل | شهر سفاللعاب کاری سفال در منزل

مراحل لعاب کاری سفال در منزل

در ابتدای کار ماسک مخصوص را به صورت خود بزنید، ظرف خالی را روی ترازو قرار دهید و آن را روی صفر تنظیم کنید. مواد را بصورت جداگانه داخل ظرف بریزید و بعد از اینکه وزن آن را گرفتید داخل ظرفی که از قبل برای ترکیب مواد آماده کرده اید بریزید. بعد از اینکه وزن تمام مواد را اندازه گرفتید و داخل ظرف ریختید به مقدار لازم به مواد آب اضافه کنید و آنها را باهم ترکیب کنید. اگر همزن پروانه ای دارید می توانید مواد را با آن مخلوط کنید در غیر اینصورت از یک همزن چوبی استفاده کنید. از این مرحله به بعد می توانید ماسک خود را بردارید.

موادی که مخلوط کرده اید را دوبار از غربال عبور دهید برای این کار می توانید از فرچه مویی هم استفاده کنید و مواد را داخل غربال به ظرف دیگر هدایت کنید، اگر لعاب شما زیاد است ابتدا مخلوط را از غربال درشت عبور دهید و بعد از غربال ریز عبور دهید.

آزمایش لعاب کاری سفال در منزل

لعاب حتما باید پخته شود تا رنگ و بافت آن مشخص شود زیرا ویژگی های لعاب بعد از پخته شدن تغییر می کند. برای اینکار می توانید از یک کاشی که ویژگی های کار عادی شما را دارد استفاده کنید و لعاب را به روی یک کاشی نسبتا بزرگ بزنید و آن را داخل کانال قرار دهید و درجه حرارت کوره را روی درجه حرارتی که در حالت عادی تنظیم می کنید قرار دهید.

مراحل آزمایش لعاب کاری سفال در منزل

ابتدا کاشی را آماده کنید، لعاب را با آب تا حد مناسبی رقیق کنید. اگر می خواهید لعاب را چند لایه ای بزنید باید آن را رقیق و آبکی کنید. لعاب را از طریق روش های غوطه ور کردن، اسپری کردن و یا ریختن روی کاشی بزنید و با توجه به شیوه های همیشگی خود آن را برای پخت داخل کوره قرار دهید.

بیشتر بدانید: آموزش ساخت لعاب و لعاب کاری فراورده ها

لعاب کاری سفال در منزل | شهر سفاللعاب کاری سفال در منزل

لعاب روی سفال چسبناک است؟

لعاب چسبناک نیست اما قبل از حرارت به ظرف سفالی می چسبد پس اگر قبل از لعاب کاری گرد و غبار یا چیزی روی سفال باشد مانع از چسبیدن لعاب به ظرف سفالی می شود و بعد از حرارت باعث بالا آمدن لعاب یا سر خوردن لعاب می شود. پس قبل از لعاب کاری سفال در منزل حتما ظرف را با یک اسفنج یا پارچه تمیز از گرد و غبار پاک کنید، حتی دستان شما هنگام لعاب کاری باید تمیز باشد تا مشکلی پیش نیاید.

ترکیب لعاب روی سفال

همانطور که جلوتر اشاره شد بعد از ترکیب لعاب حتما باید آن را از غربال عبور داد تا سنگ ریزه یا هرچیز اضافه ای که در آن وجود دارد خارج شود و لعاب صاف و زلال شود. ترکیب لعاب را باید با همزن دستی یا برقی هم بزنید، اگر لعاب برای مدتی در یک جا بماند ته نشین می شود. برای آزمایش از چند ظرف سفالی استفاده کنید تا ضخامت آن را مشخص کنید و اگر نیاز داشتید مجدد داخل لعاب آب بریزید اینکار را با احتیاط انجام دهید زیرا آب زیاد باعث خراب شدن لعاب می شود.

  ↵برای مشاهده گلدان سرامیکی اینجا کلیک کنید

نکات مهم لعاب کاری سفال در منزل

برای لعاب کاری ظروفی که در بدنه خود طرح دارند از روش غوطه وری استفاده کنید تا لعاب به همه قسمت های آن زده شود. بعد از این سفال به مرحله بیسکویتی رسید و آن را از کوره خارج کردید باید آن را تمیز نگه دارید و برای نگهداری و حمل و نقل آن از دستکش استفاده کنید، زیرا گرد و غبار و حتی عرق دست هم باعث می شود لعاب به بدنه نچسبد.

بعد از لعاب کاری سطحی از ظرف که قرار است با صفحه کوره تماس داشته باشد را حتما با یک اسفنج خیس پاک کنید زیرا اگر این کار را نکنید لعاب بعد از پخت به صفحه کوره می چسبد و اگر آن را جدا کنید کنده می شود و صدمه می بیند.

لعاب کاری سفال در منزل | شهر سفاللعاب کاری سفال در منزل

نکات مهم رنگ و لعاب سفالگری

در اینجا سه عامل در رسیدن به نتیجه دلخواه بسیار موءثر است که شما درجه حرارت کوره، فضای کوره و ترکیب لعاب است. درجه حرارت کوره در پخت لعاب بسیار مهم است، شما باید با توجه به رنگ و لعابی که انتخاب کرده اید درجه حرارت کوره را تنظیم کنید زیرا بعضی از رنگ ها فرار هستند و اگر حرارت کوره بالا باشد تغییر رنگ می دهند و نتیجه ای که می خواهید را به شما نمی دهند.

هنگام سرد و خشک شدن لعاب هم فضای داخلی کوره ای که ظروف داخل آن قرار دارند هم بسیار مهم است. موادی که در ترکیب لعاب استفاده می شود هم مهم است، و نسبت اکسید ترکیب شده در لعاب برای بدست آوردن یک رنگ خاص از عوامل بسیار مهم است به عنوان مثال اگر اکسید کروم را با قلع ترکیب کنید لعابی به رنگ صورتی بدست می آید.

 



:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 دی 1401 | نظرات ()